چگونه بولت ژورنال خود را درست کنیم؟
چگونه بولت ژورنال خود را درست کنیم؟

چگونه بولت ژورنال خود را درست کنیم؟

بولت ژورنال روشی برای برنامه‌ریزی است که در سال‌های اخیر مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. ویژگی منحصر به فرد بولت ژورنال این است که کاملا مطابق با نیازهای شما می‌باشد و شما در طراحی آن اختیار تام دارید.

بولت‌ ژورنال روشی است که توسط رایدر کارول برای برنامه‌ریزی موثر ایجاد شده است. بولت ژورنال نوعی ژورنال است که شامل بخش‌های مختلفی است تا جنبه‌های مختلف زندگی شما را پیگیری کند. به جای داشتن یک ژورنال یا دفتر برنامه‌ریزی برای یادداشت‌های مالی و شغلی خود و ژورنال دیگری برای لیست کارهای خانگی و سایر یادداشت‌ها، همه چیز در یک ژورنال یا دفتر برنامه‌ریزی است. علاوه بر آن، پس از پر شدن آن ژورنال جدیدی را می‌نویسیم.

یکی دیگر از ویژگی‌های آن این است که شما معمولاً هنگام استفاده از آن، کل یادداشت را نمی‌نویسید. در عوض، شما یادداشت‌های خود را با کلمات و عبارات کوتاه خلاصه می‌کنید و همچنین از نشانه‌های اختصاری بولت ژورنال خود در قسمت‌های مختلف ژورنالتان استفاده می‌کنید. این کار باعث می‌شود تا مفهوم خود را در صفحات مختلف به آسانی بیان و هنگام خواندن راحت‌تر به نظر برسد، علاوه بر آن جای کمتری را به آن اختصاص می‌دهید و از اتلاف وقت جلوگیری می‌کنید.

بولت ژورنال برای افراد مبتدی

مرحله ۱: طرز فکر خود را درست کنید

اولین دفتر بولت ژورنال دفتر تمرین شماست. مانند هر چیز دیگری، یادگیری ساختار و چگونگی درست کردن بولت ژورنال هم زمان می‌برد. پس در ابتدا پیش از حد هزینه نکنید و ژورنال چرمی نخرید. برای خلاق بودن باید کمال‌گرایی خود را رها کنید؛ در دفتر بولت ژورنال هم فرقی ندارد پس کمی بهم‌ریختگی ایرادی ندارد.

یک دفتر بولت ژورنال و چند روانویس در کنار آن
یک دفتر بولت ژورنال و ابزار نوشتن آن

مرحله ۲: یک دفتر بولت ژورنال و ابزار نوشتن تهیه کنید

با یک دفتر ارزان قیمت شروع کنید، دفتری که دوست دارید اما اگر در نوشتن آن دچار اشتباه شدید نیز حس بدی نداشته باشید و بتوانید آن را دور بندازید. به جای دفتری طراحی‌شده از دفتری خالی (خط دار یا بدون خط، بسته به میل خود) انتخاب کنید تا بتوانید آن را مطابق میل خود طراحی کنید. در مورد ابزار نوشتن، من به شما توصیه می‌کنم با مداد شروع کنید تا بتوانید به راحتی آن را پاک کنید. اما اگر اهل روان‌نویس یا عاشق خودکار اکلیلی هستید، با آن بنویسید.


مرحله ۳: صفحه‌ی فهرست داشته باشید

صفحه‌ی فهرست ستون فقرات بولت ژورنال شما است. به آن مانند فهرست مطالب یک کتاب فکر کنید. این صفحه کلید مرجع شما برای یافتن بخش‌ها یا صفحات خاصی در بولت ژورنال شما خواهد بود.

 صفحه‌ی گزارش آینده در بولت ژورنال
صفحه‌ی گزارش آینده در بولت ژورنال

مرحله ۴: ایجاد صفحات گزارش

صفحات گزارش اصلی‌ترین بخش بولت ژورنال است. اساساً این صفحات، صفحاتی هستند که می‌توانید وظایف و پروژه‌هایی را که در حال حاضر روی آن‌ها کار می‌کنید را در آن بنویسید. همچنین این صفحات انبار شما برای اهداف آینده است. معمولا سه نوع  از صفحات گزارش وجود دارد:

  • گزارش آینده: که به شما کمک می‌کنند تا مواردی را که به آینده مربوط می‌شوند را پیگیری کنید مانند وقتی که امروز از دکتر برای ماه آینده گرفته‌اید. این گزارش بیشتر شبیه به لیست روزی/شاید است.
  • گزارش ماهانه: گزارش‌های ماهانه شامل مواردی مانند تقویم و فهرست‌های هدف طبقه‌بندی شده برای ۳۰ روز آینده است.
  • گزارش روزانه: گزارش‌های روزانه ممکن است شامل وظایف، جلسات و یادآوری‌ها باشد.

سادگی یک اصل اصلی بولت ژورنال است، بنابراین مطالب خود را مختصر نگه دارید. برای مثال بنویسید «نوشتن پیش‌نویس فصل ۱» به جای نوشتن«برای تکلیف امروز باید پیش نویس فصل ۱ را بنویسم» یا «با پری تماس بگیرید: برنامه‌های تولد» به جای نوشتن «برای برنامه‌ریزی برای تولد فرزانه با پری تماس بگیرید». پس تا جایی که می‌توانید اطلاعات را خلاصه یا تکه تکه کنید.

مرحله ۵: نشانه‌های اختصاری برای خود انتخاب کنید

بسیاری از مردم از دایره‌های تو پر برای لیست وظایف، دایره‌های تو خالی برای رویدادها و خط تیره برای یادداشت‌ها استفاده می‌کنند. ستاره ها معمولاً موارد با اولویت بالا را نشان می‌دهند. البته، همه‌ی این‌ها قابل تغییر است و به مرور زمان به سیستمی از نشان‌های اختصاری یا کلیدهایی خواهید رسید که مختص شماست. شما نشانه‌های اختصاری شخصی را در یک صفحه مرجع ردیابی خواهید کرد.

 لیست‌های مجموعه‌ای فیلم دیدن و کتاب خواندن در بولت ژورنال
لیست‌های مجموعه‌ای برای کتاب خواندن و فیلم دیدن

مرحله ۶: ساختن لیست‌های مجموعه‌ای

مجموعه‌ها، لیست‌های در حال اجرا و هر چیزی هستند که می‌خواهید بعداً به خاطر بسپارید:

  • کتاب‌هایی که می‌خواهید بخوانید
  • فیلم‌هایی که می‌خواهید ببینید
  • چیزهایی که بابت آن شکرگذار هستید
  • ایده‌های خودمراقبتی

و خیلی چیزهای دیگر. اینها معمولاً در پشت بولت ژورنال شما قرار داده‌ می‌شوند. زیرا اغلب تغییر نمی‌کنند.

مرحله ۷: برای بولت ژورنال خود وقت بگذارید

زمانی را برای بروز‌رسانی ژورنال خود برنامه‌ریزی کنید. به هر حال، هیچ روش بهره‌وری کار نمی‌کند مگر اینکه برای آن تلاش کنید. به محض تکمیل، موارد را در گزارش‌های روزانه و ماهانه خود خط بزنید. شماره صفحات را در پایین هر صفحه بنویسید و فهرست خود را به روز کنید. بسیاری از علاقه‌مندان بولت ژورنال یک بررسی ماهانه یا فصلی انجام می‌دهند همچنین زمانی را برای بررسی در مورد آنچه انجام داده‌اند و اهداف آینده خود و انتقال موارد از یک گزارش به گزارش دیگر اختصاص می‌دهند.


طراحی بولت ژورنال به صورت زیبا
داشتن روش منحصر به فرد خود در ایجاد یک بولت ژورنال

مرحله ۸: به تدریج بهتر شوید

با گذشت زمان، شما خواهید توانست روش منحصر به فرد خود را در ایجاد یک بولت ژورنال مخصوص به خود پیدا کنید. همچنین می‌توانید می توانید به روش های دیگر به بهینه‌سازی فرآیند خود ادامه دهید. شاید شما روی بهبود دست‌خط خود کار می‌کنید. یا از چسب واشی استفاده کنید تا پیدا کردن صفحاتی که اغلب به آن مراجعه می‌کنید را آسان‌تر کنید.

همانطور که در مطلب قبلی خود راجع به ابزارهای برنامه‌ریزی گفتیم؛ بولت ژورنال تنها یکی از انواع برنامه‌ریزهای مناسب برای برنامه‌ریزی است و امروزه پلنرهای فراوانی وجود دارند که طراحی‌شده می‌باشند که ممکن است بتوانند نیازهای شما را رفع کنند اما مزیت بولت ژورنال نسبت به آن‌ها این است که شما می‌توانید هر چه خواستید را در آن بنویسید. فراموش نکنید که شما بسته به نیاز خود می‌توانید از یک بولت ژورنال یا دو و یا حتی یک بولت‌ ژورنال و یک دفتر برنامه‌ریزی استفاده کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب